Uppfostran VS kåken.

Hörde lite luddigt på radion härom da´n något om en fånge som blivit illa behandlad. Näää!! Tänkte jag, Inte i sverige. Judarna blev illa behandlade men inte svenska fångar.
Personligen kan jag tycka att sitter man inne så bör man inte räkna med att bli bjude tårta var kväll.
Då slog det mig lite, hänger detta ihop med uppfostran kanske? Alltså när jag var liten så gorde det ont att göra fel. Visst jag blev ju inte slagen så blodvite utvanns men det gorde ont. Den smärtan fick mig och säkert många andra att förstå att det var fel. I dagsläget reagerar ju barnen med polishot om man bara höjer rösten åt dem. Och fel, det gör de ofta om samma ett gång efter annan.
Så funderingen i detta var: Om agan varit tillåten även idag, hade vi då haft färre fångar i svenska fängelser? Finns där ingen undersökningsstatistik på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0